Stress, Stresshantering

Alla upplever stress någon gång i livet, i månaden, i veckan om dagen.  Det händer i situationer som kräver något extra och kroppen brukar då få extra kraft och energi. Men om stressen pågår länge kan kroppen ta skada.
Stressreaktionen en viktig överlevnads reaktion som funnits med oss sen den första människan, men i det moderna samhället behöver du sällan kämpa rent fysiskt för att överleva. Ändå händer ungefär samma saker i kroppen oavsett om du upplever ett verkligt hot eller om du inbillar dig att du är hotad fysiskt eller psykiskt.  Stressreaktionen sätts även igång vid psykiska ansträngningar, till exempel när du blir arg på någon eller känner att du har för mycket att göra.

Situationer som orsakar stress behöver inte alltid vara negativa. Du kan till exempel känna dig stressad av att ställa upp i en tävling, anordna en stor fest eller hålla ett föredrag. Stress kan då ge de extra krafter som behövs för uppgiften.
Det är alltså inte bara verkliga hot som kan stressa, eftersom hjärnan inte kan skilja på ett riktigt hot eller ett som du bara tänker dig blir upplevelsen den samma både i och utanpå kroppen. Därför kan du bli stressad bara av att föreställa dig ett hot eller en svår situation som egentligen inte finns och som kanske aldrig kommer att inträffa, kroppen reagerar ändå på hjärnans signaler. Många blir sjuka, 80% av alla sjukskrivningar är stressrelaterade. Tidigare var stressen mer fysisk, det handlade om överlevnad, i dag är den mer psykisk, en känsla av otillräcklighet, statusuppdateringar på facebook, karriär och förverkligande. Eller att du ifrågasätts, eller tror så. Man vill ju inte vara sämre än andra.

. Det är förspilld kraft att oroa sig: Ja, det är lätt att säga, men faktum är att det många gånger handlar om hur vi tänker. Finns det fog för att oroa oss, eller som Mark Twain påstås ha sagt: ” Jag har haft många problem i livet men det var bara ett par stycken som det blev något av”. Att oroa sig i onödan alltså.

. Du är ansvarig för dina känslor: Låter lätt och begripligt, men för många mycket svårt att förstå. Hon/han sa så, hon/han gjorde så och så finns det ett stort utrymme för tolkning av vad som sades och gjordes. Vissa tolkar, analyserar och sen släpper, för någon annan blir det en början på en livskris. Tyvärr hänger ofta dålig självkänsla ihop med felaktig tolkning, eller överdrivet negativ tolkning.

. Var närvarande i nuet: Livet håller sig med två energitjuvar, ångesten från gårdagen och oron för morgondagen. Mitt i mellan, vill säga i nuet finns ingen stress. Det är just i mitten, i stormens öga som allt är just nu. Det är just där du är medveten om vad du gör och gör det oftast rätt. När du inte är där men gör det ändå, det är då det blir fel och olyckor uppstår, du förlägger dina nycklar, låste jag dörren? Slog jag ifrån kaffekokaren? Eller så läser du samma stycke gång på gång.
 
. Njut av ögonblicket: Jag försöker att göra detta så ofta jag bara kan. Inte bara när jag sätter mig för att dricka en kopp kaffe, utan i de flesta stunder. Det finns något njutningsfult i alla stunder om man vill se det och uppleva det, man behöver inte vara Ernst Kirchsteiger för det. Ändra fokus från negativ till positiv. Usch jag måste laga mat- det skall bli kul att fixa något gott. Måste gå ut med hunden-Skall bli skönt med en nypa frisk luft. Njut av ögonblicket, du blir vad du tänker.
min blogg kan ni läsa mina nya inlägg och stress- stresshantering och mentalträning och mycket mer.

Några tidigare föreläsningar . NTR Trelleborg . ICA Maxi Bromölla. Region Skåne. Friskbyggarna Trelleborg. ABF Trelleborg. Trelleborgs Kommun. ILCO Skåneregionen. Idala gård. SDF Fosie Sjukvården. Lunds Kommun Vård- o omsogsförval.. SIEGWERK Scandinavia AB. SEB Trelleborg. Trelleborgs AB. Lillevångskolan. Trelleborgshem AB. Svedala Kommun, Naverlönnskolan.

Alla mina tjänster bygger på vetenskapligt väl förankrade teorier och modeller inom. Mentalträning och avspänning. Kommunikation. Självkännedom. Handledning - Hälsocoaching. Stresshantering. Kognitiv metod (KBT). Hälsopedagogik. Mindfulness